Sormi pieni koske siihen vaan

Haasteet on hyvä ottaa vastaan. Miettimättä ja kyselemättä. Uskoen ja uskaltaen. Hymyillen.
Miten opettaa kahden viikon aikana pianonsoittoa kahdelletoista ihmisille yhteensä kahdeksassa tunnissa? Ei mitenkään. Tai sitten näin :

En tiennyt opiskelijoiden musiikkipohjatiedoista mitään. Pari kertaa ehdin kuulla, että joku tapaili sointuja vapaa-ajalla. Kahdelle oli kuulemma järjestynyt soitonopettaja tälle lukukaudelle. Jotkut olivat opiskelleet pianoa jonkin verran jo aikaisempina vuosina. Thaimusiikki oli osalle hallussa, samoin kitaransoitto. Siitä siis lähdettiin liikkeelle.

Tulopäivää seuraavan aamupäivän lueskelin musiikin alkeisteoriaa ja tavailin thaimaalaisia musiikkitermejä, joita olin viimeksi käyttänyt 90-luvulla. Illalla tapasin joukon. Hymyilevän, kohteliaan ja innokkaan. Kävin läpi nuotit aika-arvoineen, nuottiviivaston ja nuottien paikan sillä, perusrytmin ja tahtiviivat. Vertailimme erilaisia nuottimerkintöjä, länsimaisia, thaimaalaisia ja kiinalaisia. Avasimme pianon kannen. Kaikki saivat laittaa vuorollaan viisi sormeaan viidelle vierekkäiselle koskettimelle. Opeteltiin sorminumerot  ykkösestä viitoseen ja soitettiin numeroiden avulla ensimmäinenThompsonin kirjan kappale. Jotkut näyttivät jo pidemmälle kehittyneitä taitojaan.

Toisena iltana jatkettiin vähän teoriaa. Ryhmittäin jakaannuttiin neljälle pianolle soittelemaan. Juoksin pianoiden välillä portaita ylös ja alas. Osaavammat opettivat aloittelijoita. Läksyksi muutama Thompsonin kappale niille, jotka halusivat oppia enemmän.

Kolmantena päivänä viikon kuluttua olin jo oppinut kolmannenkin merkintätavan, jota käytti lahu-heimo laulukirjassaan, tonal-solfa. Siksi se joukko oli yllättänyt moniäänisellä laulullaan. Osa opiskelijoista osasi tuota nuottikirjoitusta. Nyt kaikki saivat oman reilun kymmenminuuttisen, jossa lähdin liikkeelle siitä, mitä he osasivat ja mitä halusivat ja mihin pystyivät.

Viimeisenä päivänä, opiskelijoiden vapaapäivänä, kaikki soittivat kanssani reilun puolituntisen. Yksilöllisesti jotkut opiskelivat sointuja, joita osasivat jo kitarasta. Heille löytyi tietoa duureista ja vastaavista molleista. Lahu-heimolaisia rohkaisin etsimään pianosta melodioita oman laulukirjansa nuottimerkintöjen avulla. Joku halusi soittaa Thompsonia eteenpäin. Joku soitti jo hyvin kaksikätisestikin. Joku löysi tutun laulun, jonka melodian halusi oppia soittomaan. Ja oppihan hän.

Ei  minua pää palellut tuossa yrityksessä. Ei Thaimaassa kyllä palellut mikään muukaan paikka koko kahtena viikkona. Mutta Hauskaa oli. Entiseen Mielettömään Malliin!


musiikinteori%20thaipieni.jpg