Katson ja koen
Näen ja löydän
Tai sitten en
 
Olen elämässäni ollut vuosikausia ilman televisiota. Välillä taas olen istunut sen äärellä tuntikausia kerrallaan. Olen selvästi tuurikatselija. Pitkäjänteisyys ei ole koskaan ollut parhaita puoliani. Näilläkin jänteillä on silti hyvin selvitty tänne asti.

Työmatkoilta palatessani suunnittelin aina tekeväni kotona kaikenlaista hyödyllistä. Alaovea avatessani tuo intokupla hajosi ja vaivoin kiipesin kotiin. Kotona lysähdin tuoliin ja aloin peukalotyöskentelyllä surffailla eri kanavilla. Mitään en jaksanut kunnolla seurata, mutta onneksi peukalo vielä toimi.

Mietin, millaisia ohjelmia yleensä tallensin. Sehän osoittaa jotain mielenkiinnon kohteista. Yhden tallentamani sarjan toimittajan, Kimmo Saareksen, kanssa satuin samaan ruokapöytään viime perjantaina Tampereella. Oli mukava tutustua ja samalla kertoa omaa palautetta. Sarja oli TunneMies ja olin juuri lähtiessäni katsonut Risto Lindstedtistä kertovan osan. Risto Lindstedt on yksi Suomen Kuvalehden toimittajasuosikeistani. 

Tuo sarja alkoi kiinnostaa, mitä enemmän sitä katsoin. Se kertoi minulle jotain hyvin tuttua ja samalla uutta suomalaisesta miehestä. Isä, veli, mies, poika ja pojanpoika ovat kyllä olleet minulle hyviä opettajia jo ennestäänkin. Kyproksen YK- sotilailtakin tyttökoulun kasvatti aikoinaan oppi jo paljon positiivisia arkisia juttuja miehisestä maailmasta.

1970. Kypros. Papinkeikalla.Kuva Sakari Virtanen.
Plus%20441Kypros%20J%20ja%20miehet.jpg