Oletko brändätty?
Entä tuunattu?
Ymmärrätkö, mistä puhut?
Sana brändi tuli yleiseen käyttöön nopeasti.
Muistan, kun minulta ensimmäistä kertaa kysyttiin, mitä brändejä tunnen.
Vasta tällaisen kysymyksen jälkeen tajusin, että en ollut ollenkaan
varma tuon sanan tarkasta sisällöstä. (Minua lohduttaa kyllä se, että tämä käyttämäni tekstinkäsittelyohjelmakaan ei vielä tätä sanaa tunne.) Toki olin sanaa brändi siihen mennessä jo käyttänyt, ainakin kuunnellut toisia sitä käyttäviä sujuvasti. Näihin
vuosiin mennessä olen jo oppinut paljon asiantuntemattomuuttani
salaamaan ja valituilla sanankäänteillä toisia hämäämään. En usko
olevani ainoa tällainen yksilö. Se on osa nykyistä
selviytymisstrategiaa.
En tiedä, miten paljon on tutkittu sitä, kuinka
pian uudissanat tavoittavat ihmisiä. Se riippuu varmaan siitä, kuka ja
missä ja miten kyseisiä sanoja käyttää. Mainoslauseet, etenkin nasevat
sellaiset, leviävät nopeasti. Hurjalta hieman tuntuu se, miten helposti
jotkut pystyvät manipuloimaan toisia. Aina ei riitä vain uusien sanojen
keksiminen. Vakavampi asia on se, että vanhoihin sanoihin luodaan salaa
uusia merkityksiä. Oikea voidaan näin kääntää vääräksi, väärä oikeaksi.
Tässä ei taida mediakriittisyyskään auttaa.
Minua jotenkin kiehtoo se, että sana brändi tulee
englanninkielisestä verbistä brand, poltinmerkitä. Poltinmerkinnällä on
osoitettu omistajaa. Se tehtiin aina omistajan tai valtiaan ehdoilla. Onko kaste poltinmerkki? Tätä mietin, kun luen,
miten jotkut nuoret Suomessakin ovat halunneet pestä kasteensa pois,
varmaan osaksi osoittaakseen mieltään omia vanhempiaankin kohtaan. Onko
kristinusko brändi? Vai onko se taas Jotakin Aivan Muuta? Sitäpä on hyvä miettiä juuri tässä pitkäperjantain ja pääsiäisen välissä.
Kastetodistus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti