Kauneusleikkaus?
Sama mies
Uudet kasvot
 
Elämästä ei voi tehdä uusintapainoksia. Entä uudelleen tulkintoja?
Aamulla katselin vanhoja vinyylejämme  Hannoverista olin ostanut vuonna 1967 levyn  Danke.  ”Kiitos, kun tähän päivään asti…”  Kurkistin, näkyisikö siitä vielä jotain YouTubella.  Ja löytyihän sieltä, modernimpi versio Die Ärzte - Danke War v5.i , mollisävelmä, sotakuvat ja taustalla  kysymys:  Missä olit Jumala vai olitko missään kun… Kannattaa kuunnella , saksalaista punkrockia.
Henning Mankellin Wallanderit löysin jo 
sarjan alkuvaiheessa. En tiennyt, kuinka kuuluisa Mankellista 
tulisikaan. Nyt olen katsellut Wallandereja televisiosta.   Wallanderin roolihahmosta löytyy kolme eri  versiota,  kolme
 miestä kertomassa jotain itsestään tämän roolin avulla. En osaa sanoa, 
mikä Wallanderissa niin koukuttaa. Kertooko hän jotain myös lukijan 
kommunikaatiovaikeuksista ja pettymyksistä, herkkyydestä ja 
haavoittavuudesta, jämäkkyydestä ja periksiantamattomuudesta.
Katalyytti neljäkymmentäkahdeksan.  Hannu Kiuru. Libero Kotimaa24:n blogistina.  Alan
 ymmärtää, että näiden katalyyttien kautta taidan kertoakin enemmän 
itsestäni kuin näistä kirjoittajista. Taas esittelen vähän velmun 
sanataiturin, helsinkiläisen papin, jota en ole koskaan tavannut. Libero
 kirjoittaa asiaa ja päätyy välillä venkoilemaan positiivisia venkoiluja
 muiden kirjoittajien kanssa.  Joitain tämän kuukauden kommenttejani hänen blogissaan : 
”Katsoin 
eilen illalla brittiläisen Wallanderin, Hymyilevä mies. Se tuntui 
yllättävän hyvältä, osaksi juuri tuosta kuoleman pohtimisen 
näkökulmasta. Ruotsalaista synkkyyttä brittiläisin tulkinnoin. Pohdinta 
kohdistui osaksi siihen, kenellä on oikeus päättää toisen elämästä. Entä
 jos onkin itse syyllinen toisen tuhoon.... Ajatukseni laajentui 
siihenkin, kuinka paljon minä olen "veljeni vartija" tässä 
maailmassa..."
”Mahtaisiko 
oikea pappi jaksaa paremmin lukea Raamattunsa ja valmistaa saarnansa sen
 avulla, jos hän tietäsi, että siellä jossain, kirkonpenkissä, vaikka 
pylvään takana piilossa, olisi ihminen, joka työn, levon, sairauden tai 
jonkun muun syyn takia oikeasti tahtoisi nähdä Kristuksen.”
”Japanilaiset
 lapset oppivat menemään pöydän alle heti, kun maa tärähtää. Siihen ei 
kai liity sen kummempaa pelkoa eikä hysteriaa. Meidän lasten koulussa 
Bangkokissa oli pari pientä järistystä ja japanilaiset luokkatoverit 
olivat heti pulpetin alla. Sitten mentiin rivissä pihalle 
urheilukentälle. Se oli hyvä harjoitus, kun tuli pari pommihälytystäkin,
 taisi olla samana vuonna. Lapsille vain kerrottiin, että olisi hyvä 
pitää hattua mukana koulussa, jos tulee näitä juttuja. Siihen ei sinänsä
 liittynyt mitään mystiikkaa eikä ahdistusta. En tiedä, miten tämän 
suuruusluokan tragedia tulee Japanissa lapsiin vaikuttamaan. Arvata voi,
 että ahdistus tulee kaikista drilleistä huolimatta. Tsunamin voima 
varmaan yllätti kaikki.”
”Kävin 
parhaan vuoropuheluni Lutherin kanssa, kun sain säestää tuon saman 
virren Thaimaan evankelisluterilaisen kirkon perustamis- ja ensimmäisen 
piispan virkaan vihkimisjuhlan lopussa 1994. Se oli juhla, jossa oli 
paljon vastauksia, ei kysymyksiä, sillä kertaa. Kyllä kysymyksiä taas 
tuli, niin kuuluukin. Valmiiden vastausten sijaan piti oppia 
kuuntelemaan Hänen vastauksiaan hiljaisuudessa ja siinä Sanassa. Tuossa 
juhlassa laulettu "he ei voi sitä estää" ei kohdistunut turkkeihin eikä 
tattareihin, ei velivenäläisiin ei Kalajoen käräjien tuomareihin vaan 
siihen toiseen todellisuuteen, jossa ne omat voimamme ovat turhia...Enkä
 taaskaan tiedä, mikä oli tämän kommenttini fokus...”
1994.Thaimaa. Jumala ompi linnamme. Thaimaan evankelisluterilaisen kirkon syntyjuhla.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti